Koncepcja pracy Przedszkola „BAJKA” w Jeleniej Górze
Dzieci bardziej niż inni potrzebują mieć zupełną pewność, że są kochane przez tych, którzy mówią, że je kochają."
- Quoist Michel
CELE OGÓLNE WYNIKAJĄCE Z ZAŁĄCZNIKA DO NADZORU PEDAGOGICZNEGO
I. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej 1. Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa. 2. Przedszkole doskonali efekty swojej pracy. II. Procesy zachodzące w przedszkolu 1. Procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętej w przedszkolu koncepcji pracy. 2. W przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych. III. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym 1. Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa. 2. Przedszkole współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego. 3. Przedszkole racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa. IV. Zarządzanie przedszkolem 1. Zarządzanie zapewnia funkcjonowanie przedszkola zgodnie z przyjętą koncepcją
CELE SZCZEGÓŁOWE
wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
MODEL ABSOLWENTA
Absolwent przedszkola „Bajka” opuszcza przedszkole dobrze przygotowany do roli ucznia
Jest gotowy do podjęcia obowiązków szkolnych,
Umie współdziałać w zespole,
Jest dobrze zmotywowany do nauki,
Ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
Osiągnął samodzielność adekwatnie do wieku,
Chętnie podejmuje działania twórcze, wykazuje wrażliwość estetyczną.
Rozpoznaje potrzeby innych i prawidłowo na nie reaguje,
Rozumie i akceptuje potrzebę zdrowego stylu życia,
Prezentuje postawę proekologiczną,
Czuje się Polakiem i Europejczykiem , rozumie i rozpoznaje symbole narodowe.
DZIAŁANIA PODNOSZĄCE JAKOŚĆ PRACY PRZEDSZKOLA
Formy nagradzania :
Pochwała słowna.
Pochwała słowna do rodziców.
Pochwała słowna na tle grupy.
Drobne nagrody rzeczowe (order uznania ,naklejka , pieczątka, dyplom).
Środki zaradcze:
Tłumaczenie i wyjaśnianie .
Ukazanie następstwa złego postępowania.
Brak nagrody.
Czasowe odebranie przyznanego przywileju.
SPOSOBY DIAGNOZUJĄCE OSIĄGNIĘCIA DZIECI
Obserwacja dziecka – dokumentowanie wyników.
Przeprowadzenie diagnozy wstępnej , po I semestrze i końcowej.
Prowadzenie arkuszy osiąganych umiejętności.
Rozmowy indywidualne z rodzicami.
Wymiana doświadczeń ze specjalistami.
Ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy.
Wspieranie rozwoju dzieci-ewaluacja działań ujętych w programach .
BADANIE OSIĄGNIĘĆ DZIECI W PRZEDSZKOLU ODBYWA SIĘ NA PODSTAWIE:
Prowadzenie i gromadzenie informacji dotyczącej rozwoju dziecka.
Rozmowy indywidualne z rodzicami.
Organizowanie dni otwartych.
Organizowanie zebrań..
Angażowanie rodziców w życie przedszkola i grupy.
Arkusz informacyjny osiągnięć dziecka w przedszkolu.
Organizowanie zajęć otwartych.
Prezentacja prac plastycznych oraz programów artystycznych.
Informacje na tablicy zbiorowej i tablicach grupowych.
Włączanie rodziców w organizowanie wycieczek i imprez.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Rodzice są naszymi partnerami w procesie wychowania. Zadaniem wszystkich pracowników placówki jest dbałość o pozytywne relacje z rodzicami wychowanków.
Celem współpracy przedszkola z rodzicami jest:
Wszechstronny rozwój dziecka.
Dążenie do jedności oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego.
Zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno-wychowawczej,
Informacja wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu
Wspieranie rodziców celu osiągnięcia przez dziecko gotowości do podjęcia nauki w szkole
Nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami.
Wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych.
Włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola.
Podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację.
Promowanie placówki w środowisku lokalnym.
Formy współpracy z rodzicami obejmują:
Zebrania ogólne z rodzicami .
Zebrania grupowe.
Zajęcia adaptacyjne dla dzieci nowo przyjętych do przedszkola.
Konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora lub rodzica.
Organizowanie spotkań ze specjalistami.
Włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych, takich jak: mikołajki, Wigilia, bal karnawałowy, Dzień Matki i Ojca, piknik rodzinny itp.
Konkursy, wycieczki.
Spotkania integracyjne.
ORGANIZACJA POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
Celem pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest rozpoznawanie i zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci oraz wyrównywanie szans edukacyjnych.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu jest organizowana i realizowana w szczególności w formie:
poprzez obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i ocena gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole ( diagnozę przedszkolną),
indywidualizacji pracy z dzieckiem
organizowaniu spotkań ze specjalistami z Poradni Psychologiczno -Pedagogicznej
działań na rzecz zorganizowanej pomocy materialnej dzieciom z rodzin znajdujących się trudnej sytuacji życiowej.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu jest realizowana przez nauczycieli i specjalistów z Poradni Psychologiczno –Pedagogicznej tworzących Zespół. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu może być udzielana na wniosek:
rodziców,
nauczyciela prowadzącego zajęcia z dzieckiem,
specjalisty,
poradni psychologiczno pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.
WSPÓŁPRACA PRZEDSZKOLA Z INSTYTUCJAMI UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ
Szkoła.
Inne przedszkola.
Policja.
Straż pożarna.
Straż miejska.
BWA.
Osiedlowy dom kultury.
Miejski Ośrodek Sportu.
Wybrane zakłady pracy.
Teatr.
Filharmonia.
Muzea.
Poczta i inne.
CELE
Urozmaicanie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
Kształtowanie postaw społecznie pożądanych.
Zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego.
Rozwijanie zainteresowań i zdolności dzieci.
Kształtowanie nawyków dbania o bezpieczeństwo swoje i innych.
Zdobywanie nowej wiedzy i umiejętności.
Poznawanie zawodów .
PROMOCJA PLACÓWKI
Cel:
Prezentacja pracy przedszkola w środowisku lokalnym
Działania promocyjne obejmują:
Udział w konkursach regionalnych , ogólnopolskich i międzynarodowych.
Prowadzenie strony internetowej placówki.
Współpraca z instytucjami użyteczności publicznej.
Dbanie o dobrą opinię placówki w środowisku lokalnym.
Popularyzacja wychowania przedszkolnego.
Upowszechnianie informacji o przedszkolu za pośrednictwem mediów lokalnych.
WSPIERANIE NAUCZYCIELI
Wspieranie nauczycieli w sytuacji obciążenia zawodowego
Rozwijanie umiejętności interpersonalnych.
Stres nauczycielski i zapobieganie wypaleniu zawodowemu.
Rozwijanie umiejętności postaw asertywnych.
Szkolenia rad pedagogicznych.
Szkolenia nauczycieli w zakresie poszerzenia oferty edukacyjnej.
SPOSOBY MONITOROWANIA OSIĄGNIĘĆ NAUCZYCIELI
Praca nauczyciela podlega ocenie przez dyrektora i rodziców.
Badanie osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
Ankiet.
Rozmów z nauczycielami, rodzicami.
Obserwacji zajęć, uroczystości, programów artystycznych dzieci.
Obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw.
Analizę wytworów dziecięcych.
Obserwację prowadzonej współpracy z rodzicami.
Lustrację sal, tablic, wystawek prac.
Arkuszy samooceny.
Analizy dokumentacji pedagogicznej.
Innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.
Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli oraz ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na podsumowujących Radach Pedagogicznych odbywających się dwa razy do roku – luty i czerwiec.
REALIZOWANE PROGRAMY
1. „ Zanim zostaniesz pierwszakiem" program wychowania i edukacji przedszkolnej – Anna Łada-Grodzicka, Bożena Godzimirska-WSiP
2. „ Razem w Przedszkolu" - program wychowania przedszkolnego- Jolanta Andrzejewska, Jolanta Wierucka – WSiP
3. „Kubusiowi przyjaciele natury” – organizowanego przez Fundację Partnerstwo dla środowiska. Celem programu jest popularyzacja ochrony przyrody wśród przedszkolaków, ich rodziców , i nauczycieli. , wzrost świadomości wśród dzieci odnośnie ochrony natury, uczenie dzieci kreatywnego myślenia , samodzielności i podejmowania inicjatyw.
4. „ Czyste powietrze wokół nas” – kampania antynikotynowa skierowana do dzieci i rodziców
5. „ Akademia Misia Haribo” przygotowała program dla przedszkoli i szkół: wychowawców dzieci i rodziców. Patronem honorowym Akademii Misia Haribo jest Towarzystwo Przyjaciół Dzieci (TPD). Patronami medialnymi są: wydawnictwo Media Service Zawada, czasopisma „Aleja Edukacji”, „Bliżej Przedszkola” i „Głos Pedagogiczny” oraz portale WychowaniePrzedszkolne.pl i Literka.pl Działania wspiera Rada Programowa, która czuwa nad merytoryczną stroną projektu.
6. „ Bezpieczne przedszkole” przedszkole jest uczestnikiem programu zdrowy początek i promuje świadomość bezpiecznego korzystania z komputera i internetu wśród najmłodszych.
METODY WSPOMAGAJĄCE ROZWÓJ DZIECKA
„Metoda Dobrego Startu” Marty Bogdanowicz – metoda przygotowująca dzieci do nauki czytania i pisani
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne – zabawy ruchowe uczące świadomości własnego ciała i otaczającej przestrzeni, usprawnianie ruchowe, dzielenie przestrzeni z innymi osobami oraz nawiązywanie z nimi bliskiego kontaktu za pomocą ruchu i dotyku.
„Burza mózgów” – metoda aktywizująca, pobudzająca do aktywnego myślenia i działania
Pedagogika zabawy „Klanza” – zabawy i zajęcia ze wszystkich obszarów edukacji
„Dziecięca matematyka” autorstwa prof. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej – zabawy matematyczne mające na celu zapewnienie dziecku osiągnięcia sukcesów w nauce matematyki.
Zajęcia adaptacyjne – mające na celu bezstresowe dla dziecka pokonanie progu przedszkola
Metoda ekspresji ruchowej i twórczej – R. Laban, K. Orff
Metoda wspierająca aktywnośc ruchową- A.M.Kniessów,
OGÓLNE ZAŁOŻENIA KONCEPCJI
Wyrównywanie szans edukacyjnych oraz rozwijanie uzdolnień dzieci.
Zapewnienie realizacji funkcji opiekuńczych, wychowawczych i kształcących oraz możliwości zabawy w warunkach bezpiecznych i dostosowanych do możliwości rozwojowych dzieci.
Wychowywanie i rozwijanie takich cech dziecka: jak optymizm, empatia, życzliwość, otwartość, zaradność, samodzielność, kreatywność, wiara we własne siły, odporność na porażkę w ścisłej współpracy z rodzicami.
Tworzenie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku przedszkolnym i rodzinnym w celu wypracowania jednolitych oddziaływań na dziecko – doskonalenie umiejętności komunikacyjnych
Angażowanie rodziców do realizacji zadań przedszkola, udział rodziców w organizacji wspólnych spotkań, świąt, wyjazdów w plener, przedstawień teatralnych, zajęć otwartych, akcji charytatywnych, konkursów przeglądów.
Zachęcanie Rodziców do inicjatyw- wykorzystanie pomysłów rodziców w organizacji pracy placówki.
Realizacja programów uwzględniających wzmacnianie zachowań u dzieci, promujących zdrowy styl życia oraz edukację patriotyczną i europejską.
Zapewnienie dzieciom i rodzicom pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Diagnozowanie i monitorowanie prowadzonej pracy oraz po każdym roku szkolnym dokonywanie ewaluacja działań.
Współpraca z innymi przedszkolami, szkołami, organizacjami i instytucjami użyteczności publicznej
Propagowanie działań przedszkola w środowisku lokalnym.
Zapewnienie odpowiedniej bazy przedszkola.
Motywowanie nauczycieli do nowatorskiego i twórczego stylu pracy oraz ciągłego podnoszenia jakości swojej pracy.
KRYTERIA SUKCESU
Wzrost skuteczności pracy nauczycieli, poprzez twórczy i nowatorski styl pracy.
Wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci.
Położenie dużego nacisku na kształtowanie rozwoju emocjonalnego dzieci.
Udział nauczycieli w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego.
Zacieśnienie współpracy z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną.
Monitorowanie działań przez nauczycieli, dokonywanie w miarę potrzeb ewaluacji działań.
Upowszechnianie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku lokalnym
Sukcesywne wzbogacanie o nowoczesne pomoce dydaktyczne, bazę komputerową.
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA W LATACH 2020– 2025
ZADANIA:
Przedszkole promuje zdrowy styl życia – podejmowanie działań w zakresie dbałości o zdrowie i bezpieczeństwo
Poznawanie i tworzenie wspólnie z rodzicami warunków do indywidualnego rozwoju dziecka biorąc pod uwagę jego potrzeby, zainteresowania , zdolności i możliwości
Motywowanie dzieci do wysiłku i pracy nad sobą w ramach wyrównywania szans edukacyjnych, wspieranie dzieci w rozwijaniu ich uzdolnień
Kształtowanie postaw proekologicznych dzieci, rodziców i pozostałych pracowników przedszkola.
PRIORYTETY NA ROK SZKOLNY 2020/2021
Przedszkole integruje się ze środowiskiem lokalnym i stanowi jego integralną całość co ma korzystny wpływ na rozwój dzieci.
Przedszkole popularyzuje świadomy udział dzieci w trosce o własne bezpieczeństwo i zdrowie , kształtuje u dzieci prawidłowe postawy i nawyki sprzyjające unikaniu zagrożeń.
Wspólne oddziaływania przedszkola i rodziców umożliwiają dzieciom wyrównywanie szans edukacyjnych.
Realizacja wytycznych MEN oraz KO.
PRIORITETY NA ROK SZKOLNY 2022/2023
Ukazanie dzieciom wartości zdrowia, jako potencjału, którym dysponują, kształtowanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie, wyposażenie ich w wiedzę i umiejętności, kształtowanie odpowiednich postaw i nawyków. prezentowania odpowiedniej postawy w życiu.
Realizacja wytycznych MEN oraz KO.
PRIORYTETY NA ROK SZKOLNY 2023/2024
Kształtowanie twórczych postaw u dzieci wykorzystując naturalną dla wieku i etapu rozwoju potrzebę ekspresji twórczej.